‘Zie uit naar onze volgende ‘Tour d’ horizon’, morgen’
Een appje van Alfred. Twee keer per jaar ontmoeten we elkaar om de brandhaarden van zijn bedrijf door te nemen. Door te vertellen hoe hij de brandhaarden ziet en er mee om wil gaan, wint Alfred aan inzicht en overzicht hoe hij verder kan.
We treffen elkaar in zijn kantoor, het weerzien is hartelijk. We hebben er allebei zin in om de tanden in de actualiteit van zijn bedrijf te zetten. Geen afspraken, de telefoon op stil, voldoende koffie en water: we kunnen beginnen. We weten dat we nieuwe inzichten gaan opdoen.
Vandaag nemen we het organogram van zijn bedrijf door. Aan de hand van de verschillende afdelingen schildert Alfred wat er speelt en wat hij er mee wil. Van tijd tot tijd stel ik een verhelderingsvraag. Aangezien we deze ontmoetingen vaker hebben, vraag ik ook naar de impact van zaken uit het verleden. ‘Hoe kan het dat dit nu speelt, terwijl je iemand anders aan het roer hebt?’
De ochtend vordert gestaag, we zijn ongeveer op de helft van het bedrijf. Door accenten te zetten, kan ik aangeven waar de kracht van zijn aanpak zit. Aan Alfred kan ik zien dat hij zijn eigen gedachten, signalen uit het bedrijf ordent terwijl we bezig zijn. Stond er vanmorgen nog spanning in zijn ogen, nu zijn ze helder-energiek. Na de lunch resten ons nog een aantal knelpunten. Een enkele anekdote uit het rijke pallet van bijzondere ervaringen met het bedrijf in de afgelopen tijd, ronden onze sessie af.
In het weggaan groet ik zijn vrouw en hoor ik Alfred zeggen: ‘We vonden weer waardevolle inzichten.’ Mijn glimlach verdiept zich, onze volgende afspraak staat.
Zo is de ‘Tour d’ horizon’ met Alfred een prachtig voorbeeld van de mogelijke winst en betekenis van een Kernsessie, onderdeel van de diensten van Kern-Zaak.