‘Niet gehoord – Uit’
Op het eerste gehoor de afsluiting van mislukt radioverkeer. Tegelijk is het een oproep tot vervolg.
Als ik het probeer te peilen, geef je aan het andere station aan dat jij hen niet hoort, als ze jou wel horen weten ze dat je het geprobeerd hebt. Beide zijden kunnen nu een poging doen op een andere manier contact te leggen. Via een ander kanaal, via een ander verbindingsmiddel. Het klinkt als het einde maar roept in wezen op tot initiatief.
Een mooi voorbeeld is die keer dat een pelotonscommandant in het inzetgebied geen contact kon krijgen met zijn mensen op patrouille. Tot hij merkte dat de andere zijde wel de spreeksleutel gebruikte. Even later werd er met afgesproken clicks gecommuniceerd. Eerst werd er voor ja en nee, één of twee clicks afgesproken en vervolgens werden er vragen gesteld waarop ja of nee kon worden geantwoord. Breed grijnzend werd het radioverkeer afgesloten. De gewenste communicatie was gelukt, aan de behoefte tot een wederzijdse update was voldaan.
Misschien is dit nog wel het belangrijkste voor een goede (werk)relatie: durf initiatief te tonen wanneer je in eerste instantie niet gehoord wordt. Durf op jouw manier creatief invulling te geven aan de gewenste communicatie.
Communicatie is een onzekere, hachelijke onderneming. Je kunt zomaar het gevoel krijgen niet gehoord te worden. Dat wat je wilt zeggen komt niet over, de ander snapt het niet. Je wilt iets duidelijk maken maar de tijd lijkt er niet rijp voor. Toch is het dan van belang door te zetten, initiatief te tonen, een ander kanaal, een andere manier in te zetten. Met volharding aangeven waar het je om gaat. In het volste vertrouwen dat het niet anders kan dan goed komen.
Het gaat om immers om die voldane glimlach als je elkaar wel hebt verstaan.
14 Maart 2024.